• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site

Publications

In English

 

  1. Yudkevich M. M.Prakhov I. A. University admission in Russia: Do the wealthier benefit from standardized exams? // International Journal of Educational Development. 2017
  2. Tyumeneva Y. A.Kardanova E.Kuzmina Y. Grit: Two Related but Independent Constructs Instead of One. Evidence From Item Response Theory // European Journal of Psychological Assessment. 2017
  3. Prakhov I.Sergienko D. Matching between Students and Universities: What are the Sources of Inequalities of Access to Higher Education? / NRU Higher School of Economics. Series EDU "Education". 2017. No. 45EDU2017.
  4. Pavlenko E. “Adult” as a Concept for Young People Building their Life Course // Russian Education and Society. 2016. Vol. 58. No. 3. P. 199-214.
  5. Kuzmina Y. CAN TEACHER PRACTICES REDUCE THE GENDER GAP IN MATHEMATICS INTEREST FOR STUDENTS WITH DIFFERENT ACHIEVEMENTS? / NRU Higher School of Economics. Series EDU "Education". 2016.
  6. Prakhov I.Bocharova M. Socio-Economic Predictors of Student Mobility / National Research University Higher School of Economics. Series WP BRP 34/EDU/2016 "Higher School of Economics Research Paper". 2016.
  7. Koroleva D. The Third Wave of Informatization - Mobile Learning and Social Networks in the Modern School for Upgrading the Educational Process // Doctoral Consortium. 2016. P. 9-15. 
  8. Carnoy M., Khavenson T.Loyalka P., Schmidt W., Zakharov A. Revisiting the Relationship between International Assessment Outcomes and Educational Production: Evidence from a Longitudinal PISA-TIMSS Sample // American Educational Research Journal. 2016. Vol. 53. No. 4. P. 1054-1085. doi
  9. Kosyakova Y.Yastrebov G.Yanbarisova D.Kurakin D.The Reproduction of Social Inequality within the Russian Educational System, in:  Models of Secondary Education and Social Inequality: An International Comparison . Edward Elgar Publishing, 2016. Ch. 19. P. 323-342.
  10. Koroleva D. The Third Wave of Informatization - Mobile Learning and Social Networks in the Modern School for Upgrading the Educational Process // Doctoral Consortium . 2016. P. 9-15.
  11. Pavlenko E. Yanbarisova D. Student Employment: The Interdependence of Work and Learning Experience // Higher Education in Russia and Beyond information newsletter. Issue 1(3), Spring 2015.
  12. Kosyakova Y., Kurakin D. Do Institutions Matter? Occupational Gender Segregation at Labor Market Entry in Soviet and Post-Soviet Russia, in:  Gender, Education and Employment: An International Comparison of School-to-Work Transitions . Edward Elgar Publishing, 2015. Ch. 15. P. 304-324.
  13. Kosyakova Y., Kurakin D.Blossfeld H. Horizontal and Vertical Gender Segregation in Russia—Changes upon Labour Market Entry before and after the Collapse of the Soviet Regime // European Sociological Review. 2015. P. 1-18.
  14. Pavlenko E. Yanbarisova D. Student Employment: The Interdependence of Work and Learning Experience // Higher Education in Russia and Beyond information newsletter. Issue 1(3), Spring 2015
  15. Yanbarisova D. The Effects of Student Employment on Academic Performance in Tatarstan Higher Education Institutions / Пер. с рус. // Russian Education and Society. 2015. No. 6. P. 459-482. doi
  16. Yanbarisova D. Combining University Studies with Work: Influence on Academic Achievement // Working papers by NRU Higher School of Economics. Series EDU "Education". 2014
  17. Kurakin D. Russian Longitudinal Panel Study of Educational and Occupational Trajectories: Building Culturally-Sensitive Research Framework. // Working Papers of Institute of Education. WP 01/IE/2014
  18. Yanbarisova D.Learning and working: types of combining university studies with employment / Working papers by Social Science Open Access Repository. Series - "-". 2013.
  19. Tovar-García E. D.Approaches to study educational and occupational trajectories and outcomes // Working Papers on Culture, Education and Human Development. 2012. Vol. 8. No. 2. P. 1-19.
  20. Popov D. ,  Kuzmina Y. ,  Tyumeneva Y. A. .  Pathways to Life. The Monitoring Of School and University Graduates' Educational and Work Trajectories.  / Working papers by University of Leeds. Series "Education-Line". 2012.

        All papers

        2018

        1. Пинская М.А.Хавенсон Т.Е.Чиркина Т.А. «Резильентные» школы и школьники. Билет на ковчег: вносит ли школа вклад в резильентность ученика? / Образование и социальная дифференциация: колл. моногр. / отв. ред. М. Карной, И.Д, Фрумин, Н.Н. Кармаева; Нац. исслед. ун-т "Высшая школа экономики", Институт образования. — М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2018. – с.183-202.
        2. Бессуднов А.Р., Малик В.М. Социально-экономическое и гендерное неравенство при выборе образовательной траектории после окончания 9-го класса средней школы (данные ТрОП) / Образование и социальная дифференциация: колл. моногр. / отв. ред. М. Карной, И.Д, Фрумин, Н.Н. Кармаева; Нац. исслед. ун-т "Высшая школа экономики", Институт образования. — М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2018. – с.247-281.
        3. Прахов И.А. Доступность высшего образования в условиях ЕГЭ: источники возникновения и распространения неравенства/ Образование и социальная дифференциация: колл. моногр. / отв. ред. М. Карной, И.Д, Фрумин, Н.Н. Кармаева; Нац. исслед. ун-т "Высшая школа экономики", Институт образования. — М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2018. – с.282-310.
        4. Косякова Ю.А., Куракин Д.Ю., Блоссфельд Х.-П. Горизонтальная и вертикальная гендерная сегрегация на этапе выхода на рынок труда в России до и после распада Советского Союза / Образование и социальная дифференциация: колл. моногр. / отв. ред. М. Карной, И.Д, Фрумин, Н.Н. Кармаева; Нац. исслед. ун-т "Высшая школа экономики", Институт образования. — М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2018. – с.310-347.

         

        2017

        1. Бессуднов А. Р.Куракин Д. Ю.Малик В. М. Как возник и что скрывает миф о всеобщем высшем образовании // Вопросы образования. 2017. № 3. С. 83-109.
        2. Чиркина Т.А.Хавенсон Т.Е. Школьный климат. История понятия, подходы к определению  и измерение в анкетах  PISA // Вопросы образования // Educational Studies. 2017. № 1. C. 207–229.
        3. Yudkevich M. M.Prakhov I. A. University admission in Russia: Do the wealthier benefit from standardized exams? // International Journal of Educational Development. 2017
        4. Прахов И. А. Детерминанты ожидаемой отдачи от высшего образования в Москве // Вопросы образования. 2017. № 1. С. 25-57.
        5. Tyumeneva Y. A.Kardanova E.Kuzmina Y. Grit: Two Related but Independent Constructs Instead of One. Evidence From Item Response Theory // European Journal of Psychological Assessment. 2017
        6. Королева Д. О. Перспективы использования мобильных и сетевых технологий в обучении школьников // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Педагогика и психология. 2017. № 1. С. 65-77
        7. Prakhov I.Sergienko D. Matching between Students and Universities: What are the Sources of Inequalities of Access to Higher Education? / NRU Higher School of Economics. Series EDU "Education". 2017. No. 45EDU2017.

        2016

        1. Куракин Д. Ю., Косякова Ю. Имеют ли значение институты? Профессиональная гендерная сегрегация на этапе выхода на рынок труда в советской и постсоветской России / Пер. с англ. // Журнал социологии и социальной антропологии. 2016. Т. XIX. № 5 (88). С. 127-145.
        2. Ястребов Г. А.Янбарисова Д. М.Куракин Д. Ю.Косякова Ю. Воспроизводство социального неравенства в российской образовательной системе / Пер. с англ. // Журнал социологии и социальной антропологии. 2016. Т. XIX. № 5 (88). С. 76-97.
        3. Pavlenko E. “Adult” as a Concept for Young People Building their Life Course // Russian Education and Society. 2016. Vol. 58. No. 3. P. 199-214.
        4. Королева Д. О. Всегда онлайн: использование мобильных технологий и социальных сетей современными подростками дома и в школе // Вопросы образования. 2016. № 1. С. 205-224. doi
        5. Kuzmina Y. CAN TEACHER PRACTICES REDUCE THE GENDER GAP IN MATHEMATICS INTEREST FOR STUDENTS WITH DIFFERENT ACHIEVEMENTS? / NRU Higher School of Economics. Series EDU "Education". 2016.
        6. Prakhov I.Bocharova M. Socio-Economic Predictors of Student Mobility / National Research University Higher School of Economics. Series WP BRP 34/EDU/2016 "Higher School of Economics Research Paper". 2016.
        7. Koroleva D. The Third Wave of Informatization - Mobile Learning and Social Networks in the Modern School for Upgrading the Educational Process // Doctoral Consortium. 2016. P. 9-15. 
        8. Павленко Е. С. Взросление как процесс формирования идентичности: возможности анализа нарративов. // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология. 2016. № 2. С. 258-279.
        9. Carnoy M., Khavenson T.Loyalka P., Schmidt W., Zakharov A. Revisiting the Relationship between International Assessment Outcomes and Educational Production: Evidence from a Longitudinal PISA-TIMSS Sample // American Educational Research Journal. 2016. Vol. 53. No. 4. P. 1054-1085. doi
        10. Бессуднов А. Р.Малик В. М. Социально-экономическое и гендерное неравенство при выборе образовательной траектории после окончания 9‑го класса средней школы // Вопросы образования. 2016. № 1. С. 135-167.
        11. Kosyakova Y.Yastrebov G.Yanbarisova D.Kurakin D.The Reproduction of Social Inequality within the Russian Educational System, in:  Models of Secondary Education and Social Inequality: An International Comparison . Edward Elgar Publishing, 2016. Ch. 19. P. 323-342.
        12. Koroleva D. The Third Wave of Informatization - Mobile Learning and Social Networks in the Modern School for Upgrading the Educational Process // Doctoral Consortium . 2016. P. 9-15.
        13. Pavlenko E. Yanbarisova D. Student Employment: The Interdependence of Work and Learning Experience // Higher Education in Russia and Beyond information newsletter. Issue 1(3), Spring 2015.


        2015

        1. Kosyakova Y., Kurakin D. Do Institutions Matter? Occupational Gender Segregation at Labor Market Entry in Soviet and Post-Soviet Russia, in:  Gender, Education and Employment: An International Comparison of School-to-Work Transitions . Edward Elgar Publishing, 2015. Ch. 15. P. 304-324.
        2. Kosyakova Y., Kurakin D.Blossfeld H. Horizontal and Vertical Gender Segregation in Russia—Changes upon Labour Market Entry before and after the Collapse of the Soviet Regime // European Sociological Review. 2015. P. 1-18.
        3. Pavlenko E. Yanbarisova D. Student Employment: The Interdependence of Work and Learning Experience // Higher Education in Russia and Beyond information newsletter. Issue 1(3), Spring 2015
        4. Yanbarisova D. The Effects of Student Employment on Academic Performance in Tatarstan Higher Education Institutions / Пер. с рус. // Russian Education and Society. 2015. No. 6. P. 459-482. doi



        2014

        1. Янбарисова Д. М. Телесность как маркер взросления: культурсоциологический анализ нарративов молодых людей // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2014. Т. 6(124). № 6. С. 153-165.
        2. Янбарисова Д. М. Работа во время учебы в вузах Татарстана: влияет ли она на успеваемость? // Вопросы образования. 2014. № 1. С. 217-237.
        3. Павленко Е. С.«Взрослый» как категория в работе по построению жизненного пути молодежью. // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены.  2014. Т. 6 (124). №6. С. 141-152.
        4. Южанинова А. В. Ожидания школьников относительно будущей работы // Вопросы образования. 2014. № 1. С. 200-216.
        5. Working papers:
        6. Yanbarisova D. Combining University Studies with Work: Influence on Academic Achievement // Working papers by NRU Higher School of Economics. Series EDU "Education". 2014
        7. Kurakin D. Russian Longitudinal Panel Study of Educational and Occupational Trajectories: Building Culturally-Sensitive Research Framework. // Working Papers of Institute of Education. WP 01/IE/2014
        8. Бессуднов А.Р.,  Куракин Д.Ю.Малик В.М., Янбарисова Д.М. Бюллетень Российского лонгитюдного панельного исследования образовательных и трудовых траекторий. Выпуск 1. Национальная панель: первая волна (2011-12) // Научные доклады Института образования WP 02/IE/2014

         

        2013

        1. Товар Г. Э. Образовательные траектории школьников Ярославской области: дискриминантный анализ в сравнении с логистической регрессией // Социология: 4М. 2013. № 36. С. 65-93.
        2. Кузьмина Ю. В. Выбор специальности обучения: прямой и непрямой эффект семейных факторов // Высшее образование в России. 2013. № 10. С. 133-140.
        3. Товар Г. Э. Связь между образованием родителей и успеваемостью и образовательными траекториями школьников в Татарстане // Вопросы образования. 2013. № 2. С. 252-269.
        4. Попов Д. С.Тюменева Ю. А.Ларина Г. С. Жизнь после девятого класса: как личные достижения учащихся и ресурсы их семей влияют на жизненные траектории? На материалах лонгитюдного исследования // Вопросы образования. 2013. № 4. С. 310-330.
        5. Попов Д. С. ,  Тюменева Ю. А. ,  Кузьмина Ю. В.   Типологизация первокурсников Москвы: кто поступает в столичные вузы?  // Вопросы образования. 2013. № 1. С. 205-231.
        6. Yanbarisova D.Learning and working: types of combining university studies with employment / Working papers by Social Science Open Access Repository. Series - "-". 2013.
        7. Tovar-García E. D..  Determinants of educational outcomes in Yaroslavl, Russia // Revista Electrónica de Investigación Educativa. 2013. Vol. 15. No. 2. P. 100-114.

        2012

        1. Попов Д. С. ,  Тюменева Ю. А. ,  Кузьмина Ю. В. Современные образовательные траектории школьников и студентов // Социологические исследования. 2012. Т. 334. № 2. С. 135-142
        2. Tovar-García E. D.Approaches to study educational and occupational trajectories and outcomes // Working Papers on Culture, Education and Human Development. 2012. Vol. 8. No. 2. P. 1-19.
        3. Popov D. ,  Kuzmina Y. ,  Tyumeneva Y. A. .  Pathways to Life. The Monitoring Of School and University Graduates' Educational and Work Trajectories.  / Working papers by University of Leeds. Series "Education-Line". 2012.

        2010
        1. Попов Д. С. ,  Тюменева Ю. А. ,  Кузьмина Ю. В.  Индивидуально-психологические предикторы в лонгитюдных исследованиях образовательных и профессиональных карьер // Вопросы образования. 2010. № 4. С. 30-53.

         

        Have you spotted a typo?
        Highlight it, click Ctrl+Enter and send us a message. Thank you for your help!
        To be used only for spelling or punctuation mistakes.